Letsel door een medische fout - Helder bij letselschade

Overslaan en naar inhoud gaan
Blogs
Verhalen

HOE ZIT HET?

Letsel door een medische fout, kan ik schade verhalen?

Helaas komt het voor: een fout bij een operatie, het te laat stellen van een diagnose of het stellen van een verkeerde diagnose. In ons werk komen we mensen tegen die een voet of hand hebben gebroken. Zij worden pas maanden later geopereerd en hebben daardoor veel blijvende klachten. Terwijl zij veel minder klachten zouden hebben als zij direct waren geopereerd.

Medisch incident

Een kwalijke zaak, maar kun je er ook iets mee? Regelmatig krijgen wij de vraag of we kunnen helpen bij het verhalen van letselschade door een fout van een medisch hulpverlener (zoals een huisarts, specialist of fysiotherapeut). Dit noemen we een medisch incident. Dit zijn ingewikkelde zaken waar wij graag bij helpen.

 

 

Wanneer krijg je de schade vergoed?

Bij verkeerszaken kan een jurist in de meeste gevallen snel beoordelen of de schade kan worden verhaald. Bij een medisch incident is dit anders: een jurist kan meestal niet zelf beoordelen of de medisch hulpverlener verkeerd heeft gehandeld en dus aansprakelijk is. Dit is namelijk een medische beoordeling. Een dokter moet zijn best doen om je beter te maken, maar kan niet beloven dat dit lukt. Als dit niet lukt, moet je bewijzen dat de dokter niet handelde zoals een vakgenoot in dezelfde situatie zou handelen. Om de schade te kunnen verhalen moet je dus aantonen dat de medisch hulpverlener niet goed heeft gehandeld.

 

 

Hoe bewijs je dit?

Ten eerste door een gesprek aan te gaan met de medisch hulpverlener en eventueel een klacht in te dienen bij de klachtenfunctionaris. Dit traject is kosteloos. Je klacht wordt onderzocht en je krijgt meer informatie over wat er precies is misgegaan. Op het Landelijk Meldpunt Zorg vind je meer informatie over patiëntenrechten en het indienen van een klacht.

“Een jurist kan meestal niet zelf beoordelen of de medisch hulpverlener verkeerd heeft gehandeld.”

“Een jurist kan meestal niet zelf beoordelen of de medisch hulpverlener verkeerd heeft gehandeld.”

 

Medisch haalbaarheidsonderzoek

Als je klacht gegrond wordt verklaard (dus je wordt in het gelijk gesteld), adviseren we je graag verder. Wij vragen dan eerst het medisch dossier op en leggen dit voor aan onze medisch adviseur. Zij kan ons vertellen of, en zo ja waarom, we kunnen aantonen dat de medisch hulpverlener niet goed heeft gehandeld. Dit noemen we een medisch haalbaarheidsonderzoek. Dit bieden we aan vanaf € 1.000 (afhankelijk van hoe ingewikkeld de zaak is). Als onze medisch adviseur vindt dat er sprake is van een medische fout, dan stellen wij de betreffende medisch hulpverlener aansprakelijk.

 

 

Kosteloos

In sommige gevallen kost onze hulp je niets, vooral als wij verwachten dat de aansprakelijkheid wordt erkend. De aansprakelijke partij moet dan – volgens de wet – namelijk onze kosten betalen. Vraag ons gerust vrijblijvend naar de mogelijkheden.

 

 

Schade verhalen

Als de verzekeringsmaatschappij van de medisch hulpverlener de aansprakelijkheid erkent, zal zij de schade vergoeden. Ook dan is het belangrijk dat wij je verder helpen. Vaak ontstaat er namelijk discussie over de gevolgen van de fout, omdat er al letsel was waarvoor de behandeling nodig was. Wij nemen jou deze zorg uit handen en zoeken een oplossing, zodat jij je weer op de toekomst kunt richten.

 

 

Heb jij letsel door een medische fout?

Bekijk onze pagina over letselschade door een medische fout en neem contact op om de mogelijkheden te bespreken!